FOLLOWERS

Thursday, January 13, 2011

Kelebihan Asmaul Husna

Assalamualaikum..

Actually, aku suka sangat dengar Asmaul Husna yang dialunkan Dr. Ary Ginanjar Agustian ni.. Kalau korang selalu dengar dekat Astro Oasis before masuk azan tu kan mesti pernah dengar punya Asmaul Husna dari doktor ni.. Alhamdulillah, cari kat youtube last2 jumpa jugak akhirnya :) Meh2 kita dengar and sebut sama2


Dulu waktu aku sekolah kan, tiap2 kali perhimpunan mesti kena baca Asmaul Husna ni.. Time kelas Pend. Islam pun selalu ustaz aku suruh baca.. Alhamdulillah sampai kitorang dah boleh hafal and ingat 99 nama Allah ni.. Sebenarnya, banyak kelebihan2 kalau kita selalu amalkan baca Asmaul Husna ni..

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama, iaitu 100 kurang satu. Siapa yang menghafalnya akan masuk syurga." dari Sahih Bukhari.

1. "Ya Allah!" 
Apabila kita zikirkan 500 kali setiap malam, lebih-lebih lagi selepas solat tahajjud atau solat sunat 2 rakaat mempunyai pengaruh yang besar di dalam mencapai segala yang kita hajati.
 
 2. "Ya Rahman!" 
Apabila kita zikirkan tiap kali selepas solat 5 waktu sebanyak 500 kali, maka hati kita akan menjadi terang, tenang dan sifat-sifat pelupa dan gugup akan hilang dengan izin Allah, InsyaAllah

 3. "Ya Rahim!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 100 kali setiap hari, InsyaAllah kita akan mempunyai daya penarik yang besar sekali sehingga manusia2 dapat merasakan cinta & kasih serta sayang terhadap kita.

 4. "Ya Malik!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 121 kali setiap pagi atau setelah tergelincirnya matahari, segala perkerjaan yang kita lakukan setiap hari akan mendatangkan berkat dan kekayaan yang diredhai Allah.

 5. "Ya Quddus!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 100 kali setiap pagi setelah tergelincir matahari, maka hati kita akan terjaga dari semua penyakit hati seperti sombong, iri hari, dengki dan lain2.

 6. "Ya Salam!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 136 kali, InsyaAllah jasmani dan rohani kita akan terhindar dari segala penyakit sehingga badan  menjadi segar sihat dan sejahtera.

 7. "Ya Mukmin!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 236 kali, InsyaAllah diri kita, keluarga dan segala kekayaan yang dimiliki akan terpelihara dan aman dari segala macam gangguan yang merosakkan.

 8. "Ya Muhaimin!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 145 kali selepas solat fardhu Isyak, InsyaAlah fikiran dan hati kita akan menjadi terang dan bersih.

 9. "Ya 'Aziz!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 40 kali selepas solat subuh, InsyaAllah, kita akan menjadi orang yang mulia, disegani orang kerana penuh kewibawaan.
 
10."Ya Jabbar!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 226 kali pagi dan petang, semua musuh akan menjadi tunduk dan patuh dengan izin Allah.

11. "Ya Mutakabbir!" 
Apabila kita zikirkan sebanyak 662 kali, maka dengan kebijaksanaan bertindak, kita akan dapat menundukkan semua musuh, bahkan mereka akan menjadi pembantu yg setia.

12."Ya Khaliq!" 
Kalau dibaca mengikut kemampuan atau sebanyak 731 kali, InsyaAllah otak  akan cerdas, dan cepat menerima sesuatu pelajaran.
   
13."Ya Baarii'!" 
Kalu kita berada di dalam kesukaran atau sedang sakit, dibaca sebanyak 100 kali selama 7 hari berturut-turut, InsyaAllah kita akan terlepas dari kesukaran dan sembuh dari penyakit tersebut.

14."Ya Musawwir!"
Jika seorang isteri yang sudah lama belum mempunyai anak, maka cubalah ikhtiar ini dengan berpuasa selama 7 hari dari hari Ahad hingga Sabtu. Di waktu hendak berbuka puasa, ambil segelas air & dibacakan "Ya Musawwir" sebanyak 21 kali, lepas tu minum air tersebut untuk berbuka puasa. Bagi si suami, hendaklah berbuat perkara yang sama tetapi hanya dengan berpuasa selama 3 hari. Kemudian pada waktu hendak berjimak, bacalah zikir ini sebanyak 10 kali, InsyaAllah akan dikurniakan anak yang soleh.

15."Ya Ghaffaar!" 
Sambil beri'tikaf (diam dalam masjid dalam keadaan suci) bacalah zikir ini sebanyak 100 kali sambil menunggu masuknya waktu solat Jumaat, InsyaAllah akan diampunkan dosa-dosa kita.

16."Ya Qahhaar!" 
Dizikir menurut kemampuan atau sebanyak 306 kali, maka hati kita akan dijaga dari ketamakkan dan kemewahan dunia dan InsyaAllah orang-orang yang selalu memusuhi kita akan sedar dan tunduk akhirnya.
   
17. "Ya Wahhaab!" 
Dizikir sebanyak 100 kali selepas solat fardhu, barang siapa yang selalu didalam kesempitan, Insya Allah segala kesulitan atau kesempitan dalam soal apa pun akan hilang.
 
18. "Ya Razzaq!" 
Dizikir mengikut kemampuan selepas solat fardhu khususnya solat subuh, Insya Allah akan dipermudahkan rezeki yang halal & membawa berkat. Rezeki akan datang tanpa diduga tetapi perlulah dilakukan dengan ikhtiar yang zahir.
   
19. "Ya Fattah!" 
Dizikir sebanyak 71 kali selepas solat subuh, InsyAllah hati kita akan dibuka oleh Allah, sehingga mudah menerima nasihat agama.
 
20. "Ya 'Aalim!" 
Dizikir sebanyak 100 kali setiap kali selesai solat Maktubah, Insya Allah akan mendapat kemakrifatan yang sempurna.

21. "Ya Qaabidhu!" 
Dizikirkan 100 kali setiap hari, maka dirinya akan semakin dekat dengan Allah dan terlepas dari segala bentuk ancaman.

22. "Ya Baasithu!"
Bagi mereka yg berniaga atau mempunyai usaha2 lain, kuatkanlah usaha dan berniaga itu dengan memperbanyakkan membaca zikir ini setiap hari, InsyaAllah rezeki akan menjadi murah.

23. "Ya Khaa'fidh!" 
Dizikirkan sebanyak 500 kali setiap hari, dalam keadaan suci, khusyuk dan tawadhuk, InsyaAllah segala maksud akan ditunaikan Allah. Juga apabila mempunyai musuh, musuh itu akan jatuh martabatnya.

24. "Ya Raafi!" 
Dizikirkan setiap hari, baik siang atau malam sebanyak 70 kali, InsyaAllah keselamatan harta benda di rumah, di kedai atau  di tempat-tempat lain akan selamat & terhindar dari kecurian.
 
25. "Ya Mu'izz!" 
Dizikirkan sebanyak 140 kali setiap hari, Insya Allah akan memperolehi kewibawaan yang besar terutama ketua-ketua jabatan atau perniagaan.
 
26. "Ya Muzill!"
Perbanyakkanlah zikir ini setiap hari, sekiranya ada orang berhutang kepada kita dan sukar untuk memintanya, InsyaAllah si penghutang akan sedar dan membayar hutangnya kembali.
 
27. "Ya Samii'!"
Sekiranya inginkan doa kita makbul dan pendengaran telinga kita tajam, biasakanlah zikir ini setiap hari menurut kemampuan, lebih-lebih lagi selepas solah Dhuha, InsyaAllah doa akan mustajab.
 
28. "Ya Bashiir!" 
Dizikirkan sebanyak 100 kali sebelum solat Jumaat, InsyaAllah akan menjadikan hati, kita terang, cerdas otak & selalu diberikan taufik dan hidayah dari Allah.
 
 29. "Ya Hakam!" 
Dizikirkan sebanyak 68 kali pada tengah malam dalam keadaan suci, InsyaAllah dapat membuka hati seseorang itu mudah menerima ilmu-ilmu agama dan membantu kecepatan mempelajari ilmu-ilmu agama.
 
30. "Ya Adllu!" 
Dizikirkan sebanyak 104 kali setiap hari tiap kali selepas solat 5 waktu, InsyaAllah diri kita selalu dapat berlaku adil.
 
31. "Ya Lathiif!" 
Dengan memperbanyakkan zikir ini mengikut kemampuan, InsyaAllah bagi para peniaga, ikhtiar ini akan menjadikan barangan jualannya menjadi laris dan maju.
 
32. "Ya Khabiir!" 
Dengan memperbanyakkan zikir ini setiap hari, banyak faedah yang terdapat dalam zikir ini sesuai dengan maksudnya antara lain faedahnya ialah dapat bertemu dengan teman atau anak yang telah terpisah sekian lama.

33. "Ya Haliim!"  
Dizikirkan sebanyak 88 kali selepas solat 5 waktu, bagi mereka yang mempunyai kedudukan di dalam pemerintahan, syarikat atau apa saja, InsyaAllah dipastikan kedudukannya tidak akan dicabar  atau diungkit-ungkit atau tergugat.
 
34. "Ya 'Aziim!" 
Dizikirkan sebanyak 12 kali setiap hari untuk orang yang sekian lama menderitaisakit, InsyaAllah akan sembuh. Juga apabila dibaca 12 kali kemudian ditiupkan pada tangan lalu diusap-usap pada seluruh badan, maka dengan izin Allah akan terhindar dari gangguan jin, jin syaitan & sebagainya.
 
35. "Ya Ghafuur!" 
Bagi orang yang bertaubat, hendaklah memperbanyakkan zikir ini dengan mengakui dosa-dosa dan beriktikad untuk tidak mengulanginya, InsyaAllah akan diterima taubatnya oleh Allah.
 
36. "Ya Syakuur!" 
Dizikirkan sebanyak 40 kali sehabis solat hajat, sebagai ucapan terima kasih kepada Allah, InsyaAllah semua hajat kita akan dimakbulkan Allah. Lakukanlah setiap kali kita mempunyai hajat yang penting dan terdesak.
 
37. "Ya 'Aliy!" 
Untuk mencerdaskan otak anak kita yang bebal, tulislah zikir ini sebanyak 110 kali (dalam bahasa Arab bukan Bahasa Malaysia) lalu direndam pada air yang dingin dan diberikan kepada anak  itu untuk meminumnya, InsyaAllah lama kelamaan otak si anak itu akan berubah cemerlang dan tidak dungu lagi. InsyaAllah mujarab.

38. "Ya Kabiir!" 
Bagi seseorang yang kedudukannya telah dirampas atau dilucut gara-gara sesuatu fitnah, maka bacalah zikir ini sebanyak 1000 kali selama 7 hari berturut-turut dalam keadaan suci sebagai pengaduan kepada Allah. Lakukanlah sesudah solat malam (tahajud atau hajat).

 39. "Ya Hafiiz!" 
Dizikir sebanyak 99 kali, InsyaAllah diri kita akan terlindung dari gangguan binatang buas terutamanya apabila kita berada di dalam hutan.

 40. "Ya Muqiit!" 
Sekiranya kita berada di dalam kelaparan seperti ketika sesat di dalam hutan atau di mana sahaja sehingga sukar untuk mendapatkan bekalan makanan, maka perbanyakkan zikir ini. InsyaAllah badan kita akan menjadi kuat & segar kerana rasa lapar akan hilang.
 
41. "Ya Hasiib!" 
Untuk memperteguhkan kedudukan yang telah kita dapat, amalkan zikir ini sebanyak 777 kali sebelum matahari terbit & selepas solat Maghrib, InsyaAllah akan meneguhkan kedudukan kita tanpa sebarang gangguan.
 
42. "Ya Jaliil!" 
Barangsiapa mengamalkan zikir ini pada sepertiga malam yang terakhir, InsyaAllah kita  akan mendapati perubahan yang mengagumkan -  cth: perniagaan akan bertambah maju. Andai seorang pegawai, maka tanpa disedari kedudukan kita akan lebih tinggi dan terhormat & begitulah seterusnya dengan izin Allah.
 
43. "Ya Kariim!" 
Untuk mencapai darjat yang tinggi & mulia di dunia mahupun di akhirat kelak, maka amalkan zikir ini sebanyak 280 ksli ketika hendak  masuk tidur. Nescaya Allah akan mengangkat darjat mereka yang mengamalkan zikir ini.
 
44. "Ya Raqiib!" 
Bagi meminta pertolongan kepada Allah terhadap penjagaan barang yang dikhuatirkan, maka zikirkan sebanyak 50 kali setiap hari dengan niat agar barang-barang yang dikhuatirkan yang berada di tempat yang jauh & sukar dijaga terhindar dari sebarang kecurian mahupun gangguan lainnya. Bertawakkal & yakinlah kepada Allah. InsyaAllah

45. "Ya Mujiib!" 
Sesungguhnya Allah adalah Zat yang menerima doa hambaNya & agar doa kita mustajab & selalu diterima Allah, hendaklah mengamalkan zikir ini sebanyak 55 kali selepas solat subuh. Insyaallah Tuhan akan mengabulkan doa kita.
 
46. "Ya Waasi!" 
Apabila di dalam kesulitan maka amalkan zikir ini sebanyak 128 kali setiap pagi & petang, InsyaAllah segala kesulitan akan hilang berkat pertolongan Allah. Andai zikir ini sentiasa diamalkan, InsyaAllah Allah akan menjaga kita dari hasad dengki sesama makhluk.
 
47. "Ya Hakiim!" 
Bagi pelajar atau sesiapa sahaja yang memperbanyakkan zikir ini setiap hari, InsyaAllah akalnya akan menjadi cerdas & lancar didalam menghafal & mengikuti pelajaran. Amalkanlah sekurang-kurangnya 300 kali setiap hari.
 
48. "Ya Waduud!" 
Amalkan zikir ini sebanyak 11000 kali pada setiap malam. InsyaAllah kita akan menjadi insan yang sentiasa bernasib baik, disayangi & rumahtangga kita akan sentiasa berada didalam keadaan harmoni.
 
49. "Ya Majiid!" 
Untuk ketenteraman keluarga di mana setiap anggota keluarga sentiasa menyayangi & menghormati & khasnya kita sebagai ketua keluarga, maka amalkan zikir ini sebanyak 99 kali, sesudah itu hembuskan kedua belah tapak tangan & usap ke seluruh muka. InsyaAllah semua anggota keluarga kita akan menyayangi & menghormati kita sebagai ketua keluarga.
 
50. "Ya Baa'its!" 
Zikirkan sebanyak 100 kali dengan meletakkan kedua tangan ke dada, InsyaAllah akan memberi kelapangan dada dengan ilmu & hikmah.
 
51. "Ya Syahiid!" 
Apabila ada di kalangan anggota keluarga kita yang suka membangkang dan sebagainya, maka zikirkan sebanyak 319 kali secara berterusan setiap malam sehingga si pembangkang akan sedar & berubah perangainya.
 
52. "Ya Haq"! 
Perbanyakkan zikir ini, InsyaAllah ianya sangat berfaedah sekali untuk menebalkan iman & taat di dalam menjalankan perintah Allah.
 
53. "Ya Wakiil" 
Sekiranya terjadi hujan yang disertai ribut yang kuat, atau terjadi gempa, maka ketika itu perbanyakkan zikir ini, InsyaAllah bencana tersebut akan menjadi reda & kembali seperti sediakala.
 
54. "Ya Qawiy!" 
Amalkan zikir ini sebanyak mungkin agar kita tidak gentar apabila berdepan dengan sebarang keadaan mahupun berdepan dengan si zalim.
 
55. "Ya Matiin!" 
Amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin kerana ianya mempunyai fadhilat yang besar sekali, antaranya untuk mengembalikan kekuatan sehingga musuh merasa gentar untuk mengganggu.
 
56. "Ya Waliy!" 
Barangsiapa yang menjawat sebarang jawatan atau kedudukan, maka amatlah elok sekali mengamalkan zikir ini sebanyak mungkin kerana dengan izinNya, kedudukan kita akan kukuh & terhindar dari sebarang gangguan oleh orang-orang yang bersifat dengki.
 
57. "Ya Hamiid!" 
Perbanyakkan zikir ini sebagai pengakuan bahawa hanya Allah sahaja yang paling berhak menerima segala pujian.
 
58. "Ya  Muhshiy!" 
Sekiranya kita inginkan diri kita digolongkan didalam pertolongan yang selalu dekat dengan Allah (muraqabah), maka amalkan zikir ini sebanyak mungkin sesudah solat 5 waktu.
 
59. "Ya Mubdiu!" 
Agar segala apa yang kita rancangkan akan berhasil, maka zikirkan sebanyak 470 kali setiap hari. InsyaAllah.
 
60. "Ya Mu'id!" 
Andai ada anggota keluarga yang menghilangkan diri dan sebagainya, amalkan zikir ini sebanyak 124 kali setiap hari sesudah solat. InsyaAllah dipertunjukkan akan hasilnya.
 
61. "Ya Muhyiy!" 
Amalkan zikir ini sebanyak 58 kali setiap hari, InsyaAllah kita akan diberikan kemuliaan darjat dunia & akhirat kelak.
 
62. "Ya Mumiit!" 
Barangsiapa memperbanyakkan zikir ini, InsyaAllah akan dipermudahkan didalam perniagaan, berpolitik dan sebagainya.

63. "Ya Hayyu!" 
Untuk mencapai kekuatan mental dan batin dalam menjalani kehidupan, perbanyakkanlah zikir ini.
 
64. "Ya Qayyuum!" 
Telah berkata Imam Ghazali bahawa barangsiapa yang ingin memperolehi harta yang banyak lagi berkat, ingin dikasihi oleh setiap  manusia, ingin berwibawa, ditakuti musuh & ingin menjadi insan yang terhormat, maka berzikirlah dgn "Ya Hayyu Ya Qayyuum..." sebanyak 1000 kali setiap malam atau siang hari. Hendaklah melakukannya secara berterusan, Insya Allah akan tercapai segala hajat.
 
65. "Ya Waajid!" 
Andai berkeinginan keperibadian yang kukuh, tidak mudah terpengaruh & teguh pendirian, maka perbanyakkan zikir ini.
 
66. "Ya Maajid!" 
Demi kecerdasan otak dan agar dipermudahkan hati untuk menerima pelajaran, maka hendaklah pelajar tersebut memperbanyakkan zikir ini setiap hari.
 
67. "Ya Waahid!" 
Bagi pasangan yang belum mempunyai cahayamata & ingin untuk menimangnya, amalkanlah zikir ini sebanyak 190 kali setiap kali selesai menunaikan solat 5 waktu selama satu bulan & selama itu juga hendaklah berpuasa sunat Isnin & Khamis, Insya Allah

68. "Ya Somad! 
Ketika dalam kelaparan akibat sesat atau kesempitan hidup, maka pohonlah kepada Allah dengan zikir ini sebanyak mungkin. InsyaAllah, diri akan berasa segar & sentiasa.
 
69. "Ya Qaadir!" 
Apabila kita berhajatkan sesuatu namun ianya selalu gagal, maka amalkan zikir ini sebanyak 305 kali setiap hari, Insya Allah segala hajat akan berhasil.
 
70. "Ya Muqtadir!" 
Agar tercapai tujuan yang dikehendaki, selain dari berikhtiar secara lahariah, maka berzikirlah dengan zikir ini seberapa mampu sehingga ikhtiar kita itu berhasil kerana zikir ini akan mempercepatkan keberhasilan hajat kita.
 
71. "Ya Muqaddim!" 
Menurut Imam Ahmad bin Ali Al-Buuniy, beliau berkata "Barangsiapa yang berzikir dengan zikir ini sebanyak 184 kali setiap hari, InsyaAllah, nescaya segala usahanya akan berhasil".
 
72. "Ya Muahkhir"! 
Bagi meninggikan lagi ketaatan kita kepada Allah, perbanyakkanlah zikir ini.
 
73. "Ya Awwal!!" 
Barangsiapa yang mengamalkan zikir ini sebanyak 37 kali setiap hari, InsyaAllah segala apa yang dihajati akan diperkenankan Allah.
 
74. "Ya Aakhir!" 
Amalkan berzikir sebanyak 200 kali sesudah solat 5 waktu selama satu bulan, InsyaAllah Tuhan akan membuka pintu rezeki yang halal.
 
75. "Ya Dhaahir!" 
Amalkanlah zikir ini sebanyak 1106 kali selesai solat waktu di tempat yang sunyi nescaya Allah akan membuka hijab padanya dari segala rahsia yang pelik & sukar serta diberi kefahaman ilmu.
 
76. "Ya Baathinu!" 
Seperti no. 75 jugak, tetapi amalkan sebanyak 30 kali sesudah solat fardhu.
 
77. "Ya Waaliy!" 
Memperbanyakkan zikir ini setiap pagi & petang boleh menyebabkan seseorang itu menjadi orang yang ma'rifat, iaitu hatinya dibuka oleh Allah. Difahamkan para wali Allah selalu memperbanyakkan zikir ini
 
78. "Ya  Muta'aAliy!" 
Sekiranya kita akan berjumpa dengan mereka yang berkedudukan tinggi atau mereka  yang sukar untuk ditemui, maka bacalah zikir ini sebanyak mungkin sewaktu mengadap. InsyaAllah dengan mudah kita akan berjumpa dengannya & segala hajat yang penting-penting akan berhasil.
 
79. "Ya Bar!" 
Amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin setiap hari, InsyaAllah segala apa yang kita hajati akan terlaksana dengan mudah.
 
80. "Ya Tawwaab!" 
Bagi orang yang selalu membuat dosa & ingin bertaubat maka hendaklah memperbanyakkan zikir ini supaya dengan mudah diberikan petunjuk kembali ke jalan yang lurus.
 
81. "Ya Muntaqim!" 
Jika kita berhadapan dengan orang yang zalim, supaya dia tidak melakukan kezalimannya terhadap kita, maka hendaklah kita  memperbanyakkan zikir ini setiap kali sesudah solat fardhu. Insyaallah, kita akan mendapat pertolongan Allah.
 
82. "Ya 'Afuww!" 
Barangsiapa memperbanyakkan zikir ini, nescaya dia akan diampuni segala dosanya oleh Allah.
 
83. "Ya Rauuf!" 
Bagi sesiapa yang inginkan dirinya disenangi oleh teman atau sesiapa sahaja yang memandangnya, amalkan zikir ini seberapa mampu samada pada waktu siang mahupun malam.
 
 84. "Ya Maalikul Mulki!" 
Seseorang pengarah atau ketua yang ingin kedudukan yang kekal & tetap tanpa diganggu gugat, hendaklah selalu mengamalkan zikir ini sebanyak 212 kali selepas solat fardhu & 212 kali pada setiap malam selama sebulan. InsyaAllah akan mendapat pertolongan Allah.
 
85. "Ya Zul Jalaali wal Ikraam!" 
Amalkanlah zikir ini sebanyak 65 kali setiap hari selama sebulan, InsyaAllah segala hajat kita akan tercapai dengan pertolongan Allah.
 
86. "Ya Muqsith!" 
 Berzikirlah dengan zikir ini mengikut kemampuan,  InsyaAllah Tuhan akan menganugerahkan sifat adil kepada mereka yang mengamalkannya.
 
87. "Ya Jaami'!" 
Sekiranya ada dikalangan keluarga kita atau isteri kita yang lari dari rumah, maka amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin pada setiap hari dengan niat semoga Allah menyedarkan orang tersebut. Dengan izin Allah orang yang lari itu akan pulang dalam jangka waktu yang singkat.
 
88. "Ya Ghaniy!" 
Amalkanlah zikir ini pada setiap hari sebanyak mungkin, InsyaAllah apa yang kita usahakan akan cepat berhasil & kekayaan yang kita perolehi itu akan mendapat berkat.
 
89. "Ya Mughniy!" 
Mintalah kekayaan yang bermanfaat untuk kehidupan dunia & akhirat kepada Allah dengan memperbanyakkan zikir ini, InsyaAllah segala hajat kita akan tercapai.

90. "Ya Maani'!" 
Andai kita selalu mengamalkan zikir ini sebanyak 161 kali pada waktu menjelang solat subuh setiap hari, InsyaAllah kita akan terhindar dari orang-orang yang zalim & suka membuat angkara.
 
91. "Ya Dhaarr!" 
Asma ini sangat berguna di dalam ikhtiar kita untuk menyembuhkan sesuatu penyakit yang mana sudah lama dihidapi & telah puas dihidapi & telah puas diubati. Amalkanlah zikir ini sebanyak 1001 kali pada setiap hari, InsyaAllah dengan ikhtiar ini penyakit itu akan cepat sembuh.
 
92. "Ya Naafi' !" 
Menurut Imam Ahmad Al-Buuniy, barangsiapa mengamalkan zikir ini setiap hari, maka bagi orang yang sakit, sakitnya akan sembuh, & bagi orang yang susah akan dihilangkan kesusahannya dengan izin Allah.
 
93. "Ya Nuur!" 
Menurut Sheikh Ahmad bin Muhammad As Shawi, barangsiapa yang menghendaki kemuliaan yang agung & memperolehi apa yang dimaksudkan baik kebaikan dunia mahupun kebaikan di akhirat kelak, maka hendaklah selalu berzikir dengan zikir ini setiap pagi & petang.
 
94. "Ya Haadiy!" 
Bagi sesiapa yang dalam perjalanan ke suatu tempat tertentu, kemudian ia tersesat, hendaklah ia memohon petunjuk Allah dengan memperbanyakkan zikir ini, Insya  Allah akan diberikan pertolongan Allah akan cepat lepas dari kesesatan tersebut.
 
95. "Ya Baadii!" 
Andai kita mempunyai rancangan yang sangat penting & bagi memastikan rancangan kita itu berjaya & berjalan lancar, maka berzikirlah dengan zikir ini sebanyak 500 kali selepas solat fardhu. InsyaAllah Tuhan akan memberikan pertolongan hingga rancangan kita berjaya & berjalan lancar.
 
96. "Ya Baaqy!" 
Amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin tanpa mengira batas waktu, InsyaAllah dengan ikhtiar ini semua perkerjaan yang telah menjadi punca rezeki tidak akan mudah terlepas, perniagaan tidak akan rugi atau bankrap dengan berkat zikir ini.
 
97. "Ya Waarits!" 
Sekiranya kita berzikir sebanyak 500 kali selepas solat fardhu atau sebagainya, supaya segala urusan kita itu berjalan lancar, maka hendaklah pada setiap malam berzikir dengan zikir ini sebanyak 707 kali. InsyaAllah berkat zikir ini Allah akan memberi petunjuk sehingga usaha kita akan berhasil dengan baik & memberangsangkan.
 
98. "Ya Rasyiid!" 
Walaupun kita tergolong dalam golongan yang cerdas otak, namun biasakanlah zikir ini sebanyak mungkin,  nescaya otak kita akan menjadi bertambah cerdas.
 
99. "Ya Shabuur!" 
Agar kita diberi kesabaran oleh Allah dalam segala hal, maka perbanyakkanlah zikir ini menurut kemampuan. Dengan sifat sabar & penuh pengharapan kepada Allah, maka segala usaha & upaya akan mencapai kejayaan.

**(dipetik dari tajuk buku Khasiat Asmaul-Husna & Himpunan Ayat-Ayat Al-Quran, susunan : Abu Nur Husnina, keluaran Pustaka Ilmi).
 
Marilah kita amalkan bersama2.. Semoga mendapat keberkatan daripada Allah SWT :) 

Tq for read this

1 comment:

Nora Karim said...

akak linkkan blog zetty dari blog akak... :-)

http://dialoguda.blogspot.com/2012/06/ayuh-hafal-asmaul-husna.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...